Projekt “Kaelkirjaku unistus” lasteaedadele ja algklassidele

Mis projekt see on? – Projekt “Kaelkirjaku unistus” on Vägivallatu suhtlemise (VVS) meetodil põhinev projekt, mille raames saavad lasteaednikud koolituse Vägivallatust suhtlemisest ja nõustamist, et seda kasutada ja praktiseerida lasteaedades:

  1. Oma töös laste, lastevanemate ja kolleegidega
  2. Lastele Vägivallatu suhtlemise õpetamisel

Miks Vägivallatu suhtlemine lasteaedadesse tuua?

1. Soodustab emotsionaalset intelligentsust
  • Empaatiavõime areng: VVS aitab lastel õppida tundma ja mõistma oma tundeid ja teiste tundeid ning see arendab juba varakult lastes empaatiat, mis on emotsionaalse intelligentsuse oluline komponent.
  • Emotsioonide reguleerimine: Lapsed õpivad oma emotsioone teadvustama ja konstruktiivselt väljendama. See viib parema emotsioonide reguleerimiseni ja vähendab vihapurskeid.
2. Edendab positiivseid sotsiaalseid suhteid
  • Koostöö ja koos tegemine: VVS julgustab lapsi koos mängides ja tegutsedes üksteist kuulama ja erinevaid perspektiive austama, edendades koostöömeelset rühma- ja õpiruumi.
  • Konfliktide lahendamine: Õppides ja harjutades oma vajadusi väljendama ja teisi kuulama, väheneb konfliktide hulk. VVS annab lastele ja täiskasvanutele töövahendid konfliktsete olukordade rahumeelseks lahendamiseks.
3. Loob tugevamaid suhteid
  • Õpetaja ja lapse suhe: Kui õpetajad kasutavad VVS-i, modelleerivad nad kaastundlikku suhtlemist, luues usalduslikuma ja toetavama suhte lastega.
  • Eakaaslaste suhted: Lapsed õpivad tugevdama positiivseid suhteid oma kaaslastega läbi austava ja empaatilise suhtlemise.
4. Tõstab enesehinnangut ja enesekindlust
  • Vajaduste tunnustamine: VVS aitab lastel tunda end kuulduna ja mõistetuna, tõstes nende enesehinnangut.
  • Jõustamine: Õpetades lastele VVS „tööriistu“ enda väljendamiseks ja konfliktide lahendamiseks, tunnevad lapsed end enesekindlamana valikute ja otsuste tegemisel.
5. Toetab positiivset õpikeskkonda
  • Turvaline ja lugupidav õhkkond: Rühmaruum, kus praktiseeritakse VVS-i, on tavaliselt rahulikum ja lugupidavam, luues turvalisema kasvamist, suhtlemist ja õppimist soodustavama keskkonna.
  • Vähendab stressi: Vähemate konfliktide ja toetavama keskkonna tõttu kogevad nii lapsed kui ka õpetajad vähem stressi, paraneb üldine vaimne heaolu.
6. Julgustab eluaegseid oskusi
  • Tulevase suhtlemise alus: VVS kaudu omandatud suhtlemisoskused lasteaias loovad aluse tõhusaks ja kaastundlikuks suhtlemiseks kogu elu jooksul.
  • Kohanemisvõime: Need oskused on ülekantavad ja aitavad lastel erinevates sotsiaalsetes olukordades toime tulla.
VVS rakendamine lasteaedades
  • Õpetajate koolitus: Et teadlikult ja oskuslikult õpetada neid oskusi lastele, on õpetajatel ja rühma personalil soovitav läbida VVS alusteadmiste koolitus(ed). Õppides ise neid oskusi teadlikult kasutama ning neid igapäevaselt kasutades saab lasteaia personal lastele eeskuju näidata.
  • Õppekava integreerimine: VVS-i saab integreerida igapäevastesse õppe- ja kasvatustegevustesse kasutades rollimänge, lugude jutustamist ja juhendatud arutelusid.
  • Vanemate kaasamine: Vanemate kaasamine VVS koolitustesse ja tegevustesse aitab õpitavaid suhtlemisoskusi kodus ja lasteaias tugevdada.

VVS on võimas tööriist lasteaedadele. Edendades hooliva, tõhusa ja toetava õpikeskkonna kujundamist VVS oskusi kasutades loome lastele tingimused ja võimalused oluliste sotsiaalsete ja emotsionaalsete oskuste omandamiseks kogu eluks.

VVS kasutamine lasteaias aitab kujundada toetava töökeskkonna kogu personalile ja parendada ning reguleerida töötajate vahelisi suhteid erinevates situatsioonides.

VVS meetodi õpetamisel kasutatakse loomade nimetusi, et kirjeldada erinevaid suhtlemis mustreid. Kaelkirjak sümboliseerib empaatilist, üksteist austavat ja hoolivat suhtlemist.
Kaelkirjak räägib „kaelkirjaku keelt“ – väljendab ennast siiralt, teadvustades oma tundeid ja vajadusi ning märkab ka mida teised tunnevad ja vajavad.
Projekt „Kaelkirjaku unistus“ on loodud Saksa VVS treenerite, Frank ja Gundi Gaschleri poolt, kui nende lapsed lasteaeda läksid. Sellest ajast on erinevates saksa keelt rääkivates maades (Saksamaa, Austria, Šveitsi) projekt jõudnud üle 50-nesse lasteaeda. Veel on projekt jõudnud Belgia, Poola, Itaalia ja Rumeenia lasteaedadesse. Ka teistes Euroopa maades toimetatakse selle nimel, et lasteaedades saaks VVS hariduskontseptsiooni lahutamatuks osaks.